Duurzaamheid is goed voor de zaken: Business Case
IMPALA heeft de resultaten van een eerste kwalitatieve enquête gepubliceerd, gericht op de economische voordelen van het nemen van duurzame maatregelen. Het business case rapport geeft een overzicht van de economische impact die duurzaamheidsinitiatieven hebben op Europese indielabels.
Labels die actief bezig zijn met duurzaamheid vergroten ook hun aantrekkingskracht op artiesten, fans en medewerkers. Hun kosten dalen, ze worden innovatiever en verbeteren hun merk, terwijl ze tegelijkertijd profiteren van belastingvoordelen en voldoen aan rapportageverplichtingen.
Alle geïnterviewden gaven aan dat ze actie hebben ondernomen omdat ze dit zien als een essentieel onderdeel van het runnen van een verantwoordelijk bedrijf. Tegelijkertijd merkten ze positieve verschillen op in verschillende gebieden:
- Financiële besparingen realiseren, hun impact verminderen, innovatiever, creatiever en vooruitstrevender worden
- Publieke merkbekendheid verbeteren en beter gepositioneerd zijn om artiesten aan te trekken
- Muziekliefhebbers beter bedienen, die meer geïnteresseerd zijn in duurzaamheid dan niet-muziekliefhebbers
- Beter in staat zijn om medewerkers aan te trekken en te behouden, en de werkcultuur te verbeteren
- Gezien worden als leiders in het helpen realiseren van een duurzamere muziekindustrie
- Invloed uitoefenen op gemeenschappelijke industriestandaarden, terminologie en datavoorziening
- Voldoen aan rapportageverplichtingen (voor grote bedrijven)
- Klaar zijn voor toekomstige rapportage- en reductieverplichtingen, evenals belastingvoordelen die naar verwachting in de toekomst voor alle bedrijven zullen gelden
- Hun bedrijven “toekomstbestendig” maken, wendbaarder en financieel veerkrachtiger worden
Samenwerken met andere belanghebbenden wordt als essentieel beschouwd om verandering op sectorniveau te bewerkstelligen en een duurzaam pad voor de muziekindustrie veilig te stellen.
Je kunt de volledige business case hier vinden.