Brief aan artiesten over daling Sena-inkomsten

Beste STOMP-leden,

Zoals jullie weten heeft de uitspraak van het ‘RAAP-arrest’ uit 2020 een grote, negatieve impact op de Sena-inkomsten van Nederlandse artiesten en hun labels. STOMP doet in samenwerking met IMPALA nog steeds zijn best om de EU ertoe te bewegen deze uitspraak terug te draaien. Daarbij krijgen we steun vanuit de Nederlandse overheid en Sena.

We willen d.m.v. onderstaande brief alle Nederlandse artiesten en hun managers informeren over de gevolgen van het arrest, maar ook over de tegenwerking die we ondervinden vanuit de grote internationale labels.

Mocht je willen bijdragen aan het verspreiden van onderstaande brief, dan kun je hier een PDF-versie downloaden.

Vriendelijke groet, mede namens het bestuur van STOMP,

Floris Janssen
General Manager 8ball Music

Kees van Weijen
Bestuursvoorzitter STOMP

Belangrijk voor artiesten: jouw Sena-inkomsten verdwijnen naar Amerika!

Een belangrijk deel van jouw inkomsten als artiest staat op het spel en de impact daarvan is nu al merkbaar. Door een Europese rechtszaak in 2020, bekend als het ‘RAAP-arrest’, krijg je nu minder inkomsten als jouw muziek gedraaid wordt op openbare plekken zoals horeca, winkels, radio en televisie. Als er niets aan deze situatie verandert zal er minstens 125 miljoen euro per jaar uit Europa verdwijnen.

We proberen aandacht te creëren voor dit probleem en jij kunt daar ook bij helpen.

Dit is er aan de hand:

• Als jouw muziek gebruikt wordt door horeca, winkels, radio of televisie in Europa, dan krijg jij als artiest daarvoor betaald. Als jouw muziek in Amerika wordt gebruikt krijg je daar niet voor betaald.

• In Nederland betaalden horeca, winkels, radio en televisie daarom ook niet voor Amerikaans repertoire. Immers; de VS betaalt ons geen vergoeding voor onze opnamerechten, dus wij betalen ook niet aan hen. Dat stond ook in lijn met de internationale wetgeving; dat begrip noemt men ‘wederkerigheid’.

• Door een rechtszaak in 2020, het ‘RAAP-arrest’, mogen we in Europa niet langer die wederkerigheid toepassen. In Nederland heeft de overheid onze nationale wetgeving daarom aangepast. Andere landen wachten nog op een reactie van de EU.

• Die nieuwe wetgeving heeft als gevolg dat ongeveer 40% van alle inkomsten die Sena int namens artiesten en producenten nu naar de VS gaan, in plaats van naar Nederlandse artiesten en producenten. Dat komt omdat ongeveer 40% van de muziek die we in Nederland consumeren uit de VS komt. De ‘Sena-taart’ voor Nederlandse artiesten is dus ineens 40% kleiner geworden.

• Sena zou dus 40% meer moeten gaan innen bij horeca, winkels, radio en televisie om dat verschil te compenseren. Dit is echter niet het geval! Sena probeert dit wel, maar de kans dat dit ook lukt in deze tijden is klein want veel bedrijven zijn nog aan het herstellen van de coronacrisis en er heerst economische onzekerheid. Dat betekent concreet dat jij als artiest maandelijks tot wel 40% minder Sena-inkomsten uitbetaald gaat krijgen.

• Voor internationale labels die ook veel Amerikaanse muziek uitbrengen (bijvoorbeeld de major labels) is dit probleem minder belangrijk. Sterker nog, bij genoeg Amerikaans repertoire kan de nieuwe situatie zelfs voordelig voor hen uitpakken. Daarom zien we vanuit deze internationale labels en hun belangenbehartigers weinig tot geen actie om dit probleem voor Nederlandse artiesten op te lossen.

Zowel de Nederlandse overheid, Sena én STOMP (independent labels) willen dat de EU met een oplossing komt, bijvoorbeeld door terugkeer van het wederkerigheidsbeginsel. Zonder steun van de andere Europese landen wordt dit echter erg moeilijk. In deze video legt Sena het probleem verder uit.

Wat kun jij doen om te helpen?

De Nederlandse independent labels vertegenwoordigd door STOMP zetten zich al ruim 3 jaar in voor een oplossing van dit probleem. Echter, zolang de EU geen oplossing biedt kan onze nationale overheid niets doen aan dit inkomstenverlies voor Nederlandse artiesten en producenten. Werk jij niet met een independent label vertegenwoordigd door STOMP? Vraag dan aan je label hoeveel inkomstenverlies jij kan verwachten. En vraag ook vooral wat zij en hun hoofdkantoor eraan doen dit te voorkomen. Samen kunnen we nog extra druk op de EU zetten om onze Sena-inkomsten te redden!

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:
STOMP (Stichting Onafhankelijke Muziekproducenten)
secretariaat@stichtingomp.nl
www.stichtingomp.nl