IMPALA lanceert corona-stappenplan voor Europa

De Covid-19 Task Force, opgericht door branchevereniging IMPALA, heeft een tienstappenplan gelanceerd om investeringen, banen en groei te stimuleren in Europa na de coronacrisis.

Het stappenplan bevat een tijdlijn die loopt van mei tot en met januari 2021. De timing voor de eerste vijf stappen valt samen met het herstelplan van de EU, dat half mei moet worden gepresenteerd. De stappen 6 tot 8 focussen zich op nationale economische maatregelen, terwijl stap 9 het versnellen van de nationale implementatie van de auteursrechtrichtlijn centraal stelt. De laatste stap vormt de basis van de roadmap en behelst een op investeringen gebaseerde benadering op lange termijn om de sector en zijn activa te waarderen.

IMPALA beschouwt deze roadmap als onderdeel van een bredere strategie die voortbouwt op de bijdrage van de sector aan de Europese economie. De culturele sectoren zijn goed voor 12 miljoen banen en bestaan ​​voornamelijk uit kleine en middelgrote bedrijven (95%) en zelfstandigen (33%).

Kees van Weijen, bestuursvoorzitter van STOMP, President van IMPALA en lid van de Covid-19 Task Force: “Met ons stappenplan willen wij een bijdrage leveren aan de herstelplannen die noodzakelijk zijn om onze muziekindustrie er de komende jaren weer bovenop te helpen. Wij vragen namens al onze leden, labels en artiesten om samen te werken om de verschraling van de muziekcultuur tegen te gaan.”

De roadmap is hier te bekijken.

Eerder deze maand lanceerde de Covid-19 Task Force van IMPALA al een tool die de ondersteuningsmaatregelen voor de onafhankelijke muzieksector in Europa in kaart brengt.