IMPALA maakt zich zorgen over TikTok-boycot

IMPALA-leden maken zich zorgen over TikTok, dat probeert de verlenging van een collectieve overeenkomst met Merlin te boycotten. Dit is zorgwekkend, aldus de Europese belangenorganisatie, omdat Merlin een cruciale rol speelt in het muzieklandschap.

Labels vrezen dat ze worden uitgesloten als TikTok de collectieve overeenkomst niet onderschrijft. Bovendien heeft dit volgens IMPALA impact op de vrijheid van labels om te beslissen hoe ze met hun rechten omgaan.

Dan Waite, voorzitter van de digitale commissie van IMPALA: “Labels moeten vrij kunnen beslissen, dit is een principekwestie en TikToks boycot moet worden aangekaart. Platenlabels hebben hun rechten aan Merlin toevertrouwd om namens hen te onderhandelen, en door direct naar rechthebbenden te gaan, respecteert TikTok de bestaande licentieovereenkomsten niet. Net zoals een supermarktketen die rechtstreeks met individuele boeren onderhandelt over de prijs van hun melk, is het moeilijk in te zien hoe dit in het voordeel van de boeren kan uitpakken.”

Helen Smith, uitvoerend voorzitter van IMPALA, concludeerde: “We nodigen TikTok uit om de waarde van een vernieuwde collectieve overeenkomst via Merlin te zien en samen te werken aan de groei van dit belangrijke deel van het ecosysteem. We hopen dat efficiëntie en keuze voor TikTok-gebruikers, evenals toegang voor artiesten en labels, ongeacht hun land, genre of succesniveau, en uiteraard gezamenlijke en gestandaardiseerde inspanningen tegen fraude, zullen zegevieren en kijken uit naar de groei van dit essentiële onderdeel van het ecosysteem.”

Eerder dit jaar trok IMPALA al aan de bel bij TikTok over de value gap en benadrukte de organisatie het belang van eerlijke licentievoorwaarden.

Bron: Entertainment Business

Ander nieuws