STOMP Independent of the Year Award 2022 voor 8ball Music

Foto: Joyce van Doorn

Amsterdam, 10 november 2022 – Stichting Onafhankelijke Muziekproducenten (STOMP) heeft de Independent of the Year Award 2022 uitgereikt aan 8ball Music voor hun ijzersterke artiestenroster en veelzijdige bedrijfsvoering. De STOMP Independent of the Year Award wordt jaarlijks uitgereikt ter erkenning van een bijzondere prestatie binnen de independent muziekindustrie.

Kees van Weijen, bestuursvoorzitter van STOMP, over 8ball Music: “Tony van de Berkt begon een nieuw label in een moeilijke tijd van de muziekindustrie en verzamelde goede mensen en adviseurs om zich heen. Nu staat 8ball Music als een huis met gevestigde namen als DI-RECT, Maan en Davina Michelle en is uitgegroeid tot een van de grootste independent platenmaatschappijen van Nederland. Ook met Dino Music en het Muziekfeest Van Het Jaar hebben zij hun stempel gedrukt op onze muziekindustrie. Kortom; een welverdiende en unaniem gekozen winnaar van onze Independent of the Year Award”.

De STOMP Young Achievement Award, de prijs ter erkenning van een recente bijzondere presentatie door een relatief nieuwe independent organisatie/professional, ging naar Excited About Music. Oprichter Simon de Wit (Blanks) liet in zeer korte tijd zien hoe je als independent artiest een succesvol team om je heen verzamelt.

Juryrapport STOMP Independent of the Year Award 2022

Jury: “8ball Music doet al jarenlang mee met de top van de Nederlandse muziekindustrie. Met artiesten als Maan, DI-RECT, Rolf Sanchez, Miss Montreal, FLEMMING en vele anderen scoort het label hit na hit. In combinatie met de succesvolle managementtak 8ball Management en evenemententak 8ball Events zorgen Tony van de Berkt en zijn team voor langdurig succesvolle carrières voor independent artiesten. Daarnaast zetten zowel Tony als zijn general manager Floris Janssen zich al jaren in voor een eerlijk speelveld voor independent labels, zowel op nationaal als internationaal niveau. Eén ding is zeker: 8ball Music is een muzikale duizendpoot die niet meer weg te denken is uit de Nederlandse muziekindustrie.”

Tony van de Berkt, directeur/eigenaar 8ball Music: “We zijn heel trots om deze award te ontvangen van STOMP. 2022 is een ongelofelijk jaar voor ons en onze artiesten. Om dan met deze award de waardering van onze collega’s te krijgen is een eer.”

Juryrapport STOMP Young Achievement Award 2022
Jury: “Excited About Music is in korte tijd uitgegroeid tot een schoolvoorbeeld voor artiesten met een eigen label. Oprichter Simon de Wit, beter bekend onder zijn artiestennaam Blanks, weet op zeer succesvolle wijze een fantastisch team om zich heen te verzamelen met net zo fantastische resultaten. Wat begon met een uiterst populair YouTube kanaal groeide razendsnel uit tot een carrière met uitverkochte shows en deelname aan Beste Zangers.
Naast de muziek van Blanks kennen we sinds vorig jaar allemaal de megahit ‘Dat Heb Jij Gedaan’ van MEAU, ook uitgebracht door Excited About Music. Samen met zijn partners Marcel Duzink en Pieter Kleinhout laat De Wit zien hoe je als nieuw independent label de hitlijsten kunt bestormen. Daarom verdient Excited About Music zonder twijfel de STOMP Young Achievement Award 2022.”

Simon de Wit (Blanks), oprichter Excited About Music: “Ik vind het ongelofelijk wat we in twee jaar tijd voor elkaar hebben weten te boksen. Ik vind het heel mooi om te zien dat de waardering vanuit STOMP nu ook komt en dat we deze award in ontvangst mogen nemen.”

Over de STOMP Independent of the Year Award

Het STOMP-bestuur heeft de Independent of the Year Award in het leven geroepen met als doel erkenning te geven aan het werk van een persoon of organisatie binnen de independent muziekindustrie. Het STOMP-bestuur besluit elk jaar wie de award in ontvangst mag nemen.

De STOMP Independent of the Year Award is voor het eerst uitgereikt in 2017. Het independent label Rotterdam Airlines heeft toen de award mogen ontvangen voor hun ijzersterke invloed op het Nederlandstalige hiphop en urban genre. In 2018 werd de award uitgereikt aan Helen Smith voor haar werk voor independent labels in Europa als Executive Chair van IMPALA. In 2019 ging de award naar Charles Caldas voor zijn werk voor independent platenlabels als CEO van Merlin: het wereldwijde digitale rechtenbureau voor de independent muziekindustrie. In 2020 won Excelsior Recordings de award, ter ere van 25 jaar succes in het alternatieve genre. Vorig jaar werd de Independent of the Year Award uitgereikt aan Cloud 9 Music voor diens talloze successen als toonaangevend independent platenlabel én publisher.

Over de STOMP Young Achievement Award
In 2020 is de STOMP Young Achievement Award geïntroduceerd. Deze award is in het leven geroepen ter erkenning van een recente bijzondere prestatie door een relatief nieuw bedrijf (of persoon) voor de independent muzieksector in Nederland. In 2020 won Chillhop Music de award wegens diens rol als pionier in het lo-fi hiphop genre. Vorig jaar ging werd de award uitgereikt aan Tim van der Zalm (DI-RECT) vanwege zijn creatieve oplossingen tijdens de coronacrisis. De Young Achievement Award wordt uitgereikt door het STOMP Development Team.