Programma STOMP Ledendag XL bekend! 10-11-2021

Beste STOMP leden,

Woensdag 10 november is het zover: de 4e XL-editie van de STOMP Ledendag! Na een bewogen jaar kunnen we elkaar eindelijk weer als vanouds ontmoeten in De Vorstin te Hilversum. Graag informeren we jullie bij deze over het programma.

Praktische informatie en tijden: 

• Vanaf 12.00 inloop met een lekkere lunch
• 12.30start programma
• 16.00 uitreiking STOMP Independent of the Year Award
• 16.30 aanvang borrel
• 17.30 einde van de STOMP Ledendag XL

Entree voor de ledendag is exclusief en gratis voor STOMP-leden, mits je je hebt aangemeld. Nog niet gedaan? Je kunt jezelf (en je collega’s) tot vrijdag 5 november aanmelden door te mailen naar secretariaat@stichtingomp.nl. Hieronder in willekeurige volgorde een overzicht van wat je zoal kunt verwachten.


Panel: ‘Het belang van een loyale fanbase’
Mike Chapman (Patreon), Justin Campbell (Admiral Media), Tim van der Zalm (DI-RECT)

Niet het gebrek aan middelen of geld, maar het gebrek aan vrije tijd en de oneindige stroom van verleidelijke content op alle mogelijke kanalen leidt tot een continu gevecht om aandacht. Van de consument, van de fans. Artiesten bouwen hun carrières op basis van een loyale fanbase. Interactie, engagement en community zijn hierbij sleutelbegrippen. Maar hoe maak je als artiest van je volgers ook echte ‘die-hard’ fans? Wat is maatgevend in de relatie tussen fan en artiest? Exclusieve content? Gaat het om merchandise, tickets, podcasts, video’s, behind the scenes, songteksten, meet&greets, artwork? Of speelt ook het juiste kanaal en timing een cruciale rol om een bestendige relatie met fans op te bouwen? Feit is dat unieke ervaringen rond een act of een artiest meer inkomsten kunnen genereren dan de exploitatie van de muziek alleen. Hoe maak je hier als label gebruik van en waar kun je waarde toevoegen?
Om deze vragen te beantwoorden gaat moderator Frank Janssen in gesprek met Mike Chapman van internationaal fan-platform Patreon, advertising specialist Justin Campbell en artiestenmanager van DI-RECT; Tim van der Zalm.

Keynote: ‘Creatieve waarde toevoegen aan commerciële campagnes’
Seppl Kretz (Sizzer)

Twee jaar geleden waren jullie erg enthousiast over het panel ‘Werken met merken’. Twee experts van reclamebureaus spraken over hoe samenwerkingen tussen artiesten en merken tot stand komen, hoe labels die samenwerking kunnen faciliteren en waar dat toe kan leiden. Dit jaar bouwen we daarop verder;
Seppl Kretz vertelt ons over muziek in reclame als springplank voor independent artiesten en verdienmodel voor labels. Seppl werkt voor talloze merken waaronder Heineken en Coca-Cola en is betrokken bij talloze wereldwijde campagnes. Als Creative Director bij Sizzer is hij verantwoordelijk voor de creatieve en praktische uitvoering van muziek in reclame. Hoe ziet het proces van muzikaal concept tot commercial eruit? En belangrijker nog; op welke manier kan een platenlabel waarde aan dit proces toevoegen? Seppl geeft ons praktische tips en legt uit waar er kansen liggen!

Panel: ‘Maak kennis met het STOMP Development Team’
Helene Koekoek (8ball Music), Marien Huijssoon (V2 Records), Christiaan Nijburg ([PIAS]), Joanne Bokhorst (Red Bullet), Guillaume Warmerdam (LAB Music), Marta Belay (Rotterdam Airlines)

Eerder dit jaar is het gloednieuwe STOMP Development Team gelanceerd, mede mogelijk gemaakt door BOEP. Als adviesorgaan voor het STOMP-bestuur houdt het SDT zich bezig met ontwikkelingen binnen de industrie vanuit het perspectief van de werkvloer. Wat kan er anders, waar zitten moeilijkheden en waar liggen kansen? Moderator Frank Janssen bevraagt de teamleden over hun deelname aan het team en hun blik op de muziekindustrie.

Presentatie: ‘STOMP Update’
Kees van Weijen (STOMP)

Voorzitter Kees van Weijen zal uiteraard de bijeenkomst openen en een update geven van alle activiteiten van STOMP en onze (internationale) partners. Ook zal er een korte videopresentatie vanuit het hoofdkantoor van Merlin getoond worden.

Presentatie: ‘Auteurscontractenrecht & Streaming-lobby’
Anne de Jong (NVPI)

NVPI-directeur Anne de Jong vertelt ons over het nieuwe auteurscontractenrecht en de gevolgen hiervan voor labels en artiesten. Ook zal hij de politieke lobby betreffende de verdeling van streaminginkomsten toelichten.

Presentatie: ‘Industriecijfers en Duiding’
Edwin Vink (GfK)

Ook dit jaar zal GfK aanwezig zijn om de positie van de independents binnen de Nederlandse muziekindustrie te duiden met interessante cijfers. Welke invloed heeft corona op ons gehad? Hoe verschilt dat per genre? En hoe verhouden wij ons tot de majors? Edwin Vink van GfK zal het allemaal uit de doeken doen!
 
STOMP Independent of the Year Award

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer de uitreiking van de STOMP Independent of the Year Award. De STOMP Independent of the Year Award is een erkenning voor een persoon of organisatie voor diens bijzondere werk of prestaties in de muziekindustrie.
Daarnaast zal ook de STOMP Young Achievement Award worden uitgereikt door het STOMP Development Team. Wie o wie zijn dit jaar de welverdiende winnaars?!

De STOMP Ledendag XL 2021 wordt mede mogelijk gemaakt door Merlin, Stichting STAP, Sena Producenten, NVPI Audio, Entertainment Business en Poppodium De Vorstin

Ander nieuws